Băncile au un nou rival: cum luptă cu producătorii auto pentru banii clienților

de: Andrei Tilimpea
05 07. 2023

Unii dintre cei mai mari producători de automobile din Europa seamănă din ce în ce mai mult cu băncile de retail.

Renault, Volkswagen și BMW sunt printre cei care fac un impuls în afacerea de a prelua depozite clienților. Ei spun că este o modalitate mai ieftină de a finanța leasingul de mașini, după ce o creștere fără precedent a ratelor dobânzilor a făcut ca emisiunea de obligațiuni corporative – principalul mijloc de finanțare în ultimii ani – să fie mult mai puțin atractivă, conform Bloomberg.

Companiile financiare ale producătorilor de automobile pot folosi depozitele pe care le atrag pentru a sprijini împrumuturile auto către alți clienți, ajutând la menținerea vânzărilor. Este o schimbare față de epoca ratelor ultra-scăzute, când au putut să vândă obligațiuni ieftin pentru a strânge fonduri și să folosească acești bani pentru împrumuturi clienților. Unele conturi de producători de automobile necesită ca depozitele să fie lăsate pentru o anumită perioadă de timp, dar altele nu au limită de timp și sunt asemănătoare unui cont de economii la o bancă tradițională.

„În mediul actual de rate pozitive, depozitele au devenit semnificativ mai ieftine decât finanțarea de pe piață”, a declarat Jean-Marc Saugier, vicepreședinte de finanțe și trezorerie pentru Mobilize Financial Services de la Renault.

Volkswagen are o afacere bancară de mai bine de trei decenii. Dar creșterea bruscă a costurilor pentru alte forme de finanțare, inclusiv emisiunea de obligațiuni corporative și titlurile garantate cu active, a făcut-o mai importantă ca niciodată.

Gigantul auto, care a anunțat recent planuri de a combina unitățile sale Volkswagen Financial Services AG și Volkswagen Bank GmbH, a majorat ratele dobânzilor la depozitele clienților de două ori în acest an, la rata actuală de 3,1%, în încercarea de a atrage mai mulți clienți. Aproximativ 160.000 de conturi noi au fost deschise de la începutul anului, adăugând aproximativ 8 miliarde de euro în depozite, potrivit unui purtător de cuvânt.

Costuri mai mari

BMW, în schimb, oferă și conturi de depozit prin unitatea sa de servicii financiare, cu rate de până la 3,2%, potrivit site-ului său. La fel ca și Volkswagen, BMW a majorat recent ratele dobânzilor pentru depozitele pe termen fix și apelează conturi de bani – sau de economii, a spus compania. BMW a reușit să-și crească semnificativ volumul total al depozitelor, iar depozitele joacă un rol strategic important în mixul de refinanțare al unității bancare a producătorului auto, a spus un purtător de cuvânt.

Eforturile producătorilor de mașini de a atrage depozite apar pe măsură ce se confruntă cu costuri mai mari de împrumut. Randamentul unui indice Bloomberg al obligațiunilor auto europene a crescut la 4,23% de la 0,29% în ultimii doi ani.

RCI Banque, entitatea emitentă din spatele unității bancare a Renault, a vândut luna trecută 750 de milioane de euro de obligațiuni pe cinci ani, cu un randament de 4,95% – un salt mare de la 0,62% la datoria emisă în ianuarie 2022.

„Producătorii de automobile sunt dornici să obțină cât mai multe depozite. Au o recunoaștere excepțională a mărcii în rândul deponenților din țări precum Germania și Franța”, a declarat Nesche Yazgan, analist senior de credit la RBC BlueBay Asset Management.

Cu siguranță, producătorii de automobile vor trebui în continuare să emită obligațiuni, în ciuda contribuției tot mai mari din partea depozitelor. Companiile auto din Europa au vândut 8,45 miliarde de euro în obligațiuni în regiune în mai, cea mai mare lună pentru emiterea de datorii auto din ultimii șase ani, potrivit datelor compilate de Bloomberg, deoarece au profitat de sentimentul bun de pe piață pentru a avansa cu scadențele viitoare ale datoriilor.

Costul în creștere al acestei datorii se poate traduce în rate mai mari la împrumuturile auto pentru clienți, cu implicații asupra cererii de mașini noi, potrivit unor analiști.